En liten parfymhistoria

20 mars 2019 Martha Andersson
En liten parfymhistoria

En parfym är på många sätt en förlängning av en dröm av något eller någon vi vill vara, en dröm om en tid eller plats, snarare än den faktiska doften. Kanske köpte du samma parfym som den tuffaste tjejen i klassen, med förhoppningen att komma lite närmre

Parfymer med väldigt romantiska eller speciella historier bakom sig fortsätter att sälja sig själva, utan att man i dagsläget behöver göra särskilt mycket reklam för dem. Jag tänker till exempel på den eviga klassikern Chanel no 5 eller den franska Etiquette Bleue D’Orsay. Chanel no 5 sägs vara en av de mest sålda parfymerna någonsin. Och luktar man på den den, är det inte svårt att förstå varför. De tunga blomnoterna är sensuella och speciella som få andra dofter. Men mest känd har Chanel no 5 blivit som filmstjärnan Marilyn Monroes signaturdoft. I en intervju svarade Marilyn, på frågan om vad hon var iklädd när hon sov, att hon endast sov i några droppas av Chanel no 5. 

Etiquette Bleue D’Orsay är kanske inte riktigt lika känd, i alla fall inte i Sverige, men har också en spännande historia. Greve Alfred D’Orsay komponerade denna doft, dränkt i citrus, barr, vanilj och trä, till sin stora kärlek Lady Blessington. Kärleken var tyvärr inte besvarad… Detta var på 1830-talet. Och även om inte parets kärlek fick leva har doften gjort det. När du doftar på Etiquette Bleue D’Orsay eller Chanel no 5 är det inte bara den doften i flaskan du känner… Du känner också doften av historia, en förlängning av en dröm. 

 

Parfym är en investering i en dröm, och enligt mig kan man inte ha för många. Köp en ny parfym, till dig eller någon annan som du vet uppskattar väldoft (det vill säga i princip alla människor!) i någon välsorterad boutique eller på webben, exempelvis på https://www.sephora.se/parfym/

 

Fler nyheter